Welcome

WELCOME MY FRIENDS

Wednesday 11 July 2012

MARI MEMBACA


Julai-Bulan Membaca Kebangsaan
1.     Bulan Membaca Kebangsaan yang pertama telah dilancarkan pada 31 Julai 1995 dan telah dirasmikan oleh Dato' Seri Mohd. Najib Tun Abdul Razak, Menteri Pendidikan pada ketika itu.
2.     Tema Bulan Membaca Kebangsaan yang pertama ialah "Mari Membaca Bersama".
3.     Bermula tahun 2001, bulan Julai telah diisytiharkan Bulan Membaca Kebangsaan bagi menggantikan bulan Ogos bagi mengelakkan pertindihan dengan sambutan bulan kemerdekaan.
4.     Majlis itu telah dilancarkan oleh Dato' Seri Dr. Siti Hasmah Haji Mohd Ali pada 16 Julai 2001.
5.    Usaha untuk menggalakkan masyarakat Malaysia supaya gemar membaca sudah dimulakan sejak tahun 1972. Usaha tersebut dinamakan Gerakan Membaca yang juga merupakan salah satu projek anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).
6.     Pada puratanya, setiap individu membaca kurang dari satu buku setahun tahun. Tahniah terkini telah meningkat 8 buah buku setahun tetapi tidak mampu bersaing dengan rakyat Jepun yang membaca 40 buah buku setahun.
7.     Semakin banyak anda membaca, semakin luas pengetahuan anda. Dengan lebih pengetahuan, anda akan lebih yakin. Keyakinan akan membina kepercayaan dalam diri. Jadi, ia merupakan reaksi berantai. Apabila anda banyak membaca, orang akan sentiasa bertanya anda. Anda akan merasakan bahawa diri anda lebih baik.


No comments:

Post a Comment